Jak wybrać firmę która przygotuje program lojalnościowy B2B
Wybór dostawcy na program lojalnościowy nie jest prostym zadaniem. Kontrakt będzie mieć prawdopodobnie długofalowy charakter a zmiana agencji w trakcie trwania programu jest co najmniej utrudniona i wygeneruje wysokie koszty.
Jakie cechy ma umowa na program lojalnościowy B2B?
_
Umowa na program B2B powinna mieć kilka istotnych komponentów:
- będzie regulować wdrożenie programu oraz obsługę programu lojalnościowego
- określone zostaną zasady na jakich agencja zakupi i wyda nagrody w progamie
- będzie umową długookresową – prawdopodobnie na okres co najmniej roku
- ureguluje kwestie praw autorskich do projektów graficznych i koncepcji a także licencji na oprogramowanie
Na co warto zwrócić uwagę wybierając dostawcę programu lojalnościowego B2B?
_
Nasz cel jest oczywisty – chcemy wybrać firmę, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom – taką, która ma odpowiednie doświadczenie, rozumie nasze oczekiwania, a ponadto zaproponuje rozwiązania kreatywne, atrakcyjne i skuteczne. Wszystko oczywiście w rozsądnej cenie. Dokonując pierwszej selekcji dostawców programu, warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:
_
- czy programy lojalnościowe są specjalizacją danej agencji? Czy realizuje ona także programy lojalnościowe w kanale dystrybucji? Bardzo często zapytania o program lojalnościowy trafiają do zaprzyjaźnionej agencji 360, która podejmuje się wyzwania ale musi w tym celu… zatrudnić wyspecjalizowaną agencję, czego oczywiście nie tłumaczy klientowi. Warto pamiętać, że program lojalnościowy jest odrębnym działaniem marketingowych i warto zlecić kompleksowo realizację wyspecjalizowanej firmie. W przeciwnym razie agencja marketingu zintegrowanego będzie tylko pośrednikiem i wpłynie to zarówno na cenę projektu (pośrednik też musi zarobić) jak i na jakość (pośrednik nie do końca rozumie zagadnienie którego się podjął i musi bazować na tym co usłyszał od podwykonawcy)
- czy robią sami, czy potrzebują podwykonawcy? Właściwie ten punkt oznacza to samo co powyższy… „Zrealizujecie program lojalnościowy samodzielnie? Czy pójdziecie do zaprzyjaźnionej agencji zajmującej się programami? Czy może wyślecie zapytanie do agencji, które znajdziecie w Internecie?” I w jaki sposób zabezpieczy to interesy zleceniodawcy?
- jak długo agencja funkcjonuje na rynku? Znajdziemy zarówno takie, które realizują programy lojalnościowe od 10 lat, jak i takie które dopiero zaczęły oferować tego typu rozwiązania. Program B2B to przedsięwzięcie marketingowe, w przypadku którego doświadczenie agencji odgrywa niebagatelną rolę. Doświadczona Firma wie „co zadziała”, jakie problemy napotkamy w trakcie realizacji programu i jak im od razu zapobiegać. Istotna jest także kwestia zapobiegania nadużyciom ze strony uczestników oraz doświadczenie w technikach antyfraudowych
- jak rozbudowane portolio projektów ma agencja? Rozbudowane portfolio jest oczywiście pochodną czasu funkcjonowania na rynku. Warto pamiętać, że nie wszystkie projekty agencja prezentuje na stronie internetowej. Często umowy o poufności wykluczają publiczną prezentację niektórych rozwiązań. Duża liczba zrealizowanych projektów będzie świadczyć o zdobytym doświadczeniu i w jakimś stopniu uwiarygodniać agencję w zakresie czasu od jakiego funkcjonuje na rynku. Case studies pozwalają także na zapoznanie się z rozwiązaniami stosowanymi przez daną firmę
- czy agencja oferuje program lojalnościowy szyty na miarę, czy gotowe rozwiązanie, które może być ciężko dopasować do naszych potrzeb? Nic złego w programach „gotowcach”, o ile spełniają one nasze oczekiwania i odpowiadają potrzebom. Ma to sens szczególnie wtedy, kiedy mamy ograniczony budżet a rozwiązanie którego szukamy powinno być proste. Jeśli jednak traktujemy program jako istotny element naszego marketing-mixu, warto tworzyć program B2B szyty na miarę. Należy pamiętać, że największym składnikiem kosztu będą nagrody i inwestycja w rozwiązanie dopasowane do naszych potrzeb przyniesie realne korzyści w dłuższym okresie czasu
- ile osób pracuje w agencji i jak duży zespół zajmie się naszym programem? Warto pamiętać, że program B2B będzie potrzebował permanentnej obsługi i animacji. To oczywiście zadanie agencji, ale warto zadać sobie pytanie, czy agencja jest odpowiednio liczebna żeby zapewnić zastępowalność pracowników na okoliczność urlopów i L4? Co jeśli pozyskają więcej kontraktów albo ktoś się zwolni z pracy? Czy wystarczy doświadczonych pracowników aby obsługa programu lojalnościowego nie straciła na jakości?
- ile programów agencja obsługuje, jakie ma obroty i formę działalności? Ilość obsługiwanych programów i obroty będą kolejnym potwierdzeniem doświadczenia agencji. Te kwestie będą mieć też bezpośrednie przełożenie na ceny nagród i ich logistyki, zastępowalność osób i bezpieczeństwo kontraktu.
- jak wyglądają relacje z agencja-klient? Innymi słowy „czy jest chemia”? Czy możemy porozmawiać bezpośrednio z szefem zespołu a nawet właścicielem / zarządem? Czy sprawują oni osobistą pieczę nad projektami i czy możemy liczyć na to w przypadku naszego programu?
- czy mają pojęcie o kwestiach prawno-podatkowych? Czy agencja wie jakie się płaci podatki w programie B2B? Czy wie co powinien zawierać regulamin programu lojalnościowego?
Wybór agencji, która zrealizuje nasz program lojalnościowy to odpowiedzialna decyzja. Ma długofalowe skutki finansowe, a przede wszystkim wpłynie na skuteczność projektowanego narzędzia. Oceny agencji możemy dokonać przede wszystkim na podstawie portfolio, doświadczenia i referencji od innych klientów. Warto wybrać takie firmy, które mogą się tym pochwalić.